Bouwkavel gaat naar 1ste lijn

Bericht van de gemeente.

Afgelopen week weer contact gehad met de Gemeente Zwartewaterland.
Ik werd keurig gebeld door onze tussen persoon.
De eerste lijn heeft afgelopen week haar idee mogen presenteren en de betreffende wethouder heeft het plan goedgekeurd, wel moesten er nog een paar kleine aanpassingen gedaan worden maar in januari gaat het plan naar de raad. In dit plan kwamen echter geen Tiny Houses voor, terwijl ik van onze tussen persoon begreep dat hij dit wel verwacht had.
Eindigt nou hier onze droom om Tiny te gaan wonen in Zwartewaterland. Ik hoop het van niet!
Ook onze tussen persoon hoopt van niet en houd ons plan nog steeds bij de hand, echter hij is een adviseur / bemiddelaar. Wel zou hij mij op de hoogte houden over een nieuwe functie de gemeente in het leven wil roepen namelijk een woonaanjager.

De aan te stellen woonaanjager ("Een Creatief persoon") moet volgens wethouder Dijkstra (PvdA) dan ook uitsluitend werken aan een duidelijk te omschrijven opdracht: aanjagen, faciliteren en versnellen van de realisatie van diverse betaalbare

woon- of verblijfsruimten , met goede leefomstandigheden, en op zoek naar subsidie mogelijkheden.
John Smits(VVD) geeft de woonaanjager al vast mee te kijken naar alle vormen van wonen, zoals Tiny houses, woongemeenschappen en wonen op het water. Een suggestie die door andere fracties en wethouder Maarten Slingerland(SGP) word ondersteund.
Er moet in elk geval iets gebeuren, is de overtuiging van de gemeenteraad. "Er is een tekort aan (passende)woningen in onze gemeente en wij willen onze eigen inwoners en de kinderen van inwoners plaats blijven bieden in onze gemeente en daarnaast open staan voor nieuwe inwoners.


Mocht je dit nu lezen en denken hé die functie is iets voor mij, houd dan het nieuws van de gemeente Zwartewaterland in de gaten, want begin volgend jaar zal er een vacature voor vrijkomen.

En nu verder.......

Tja en nu verder.
Natuurlijk gaan we niet bij de pakken neer zitten.
Het is echt baalen dat de locatie waar we toch al wel 8 maand mee bezig zijn niet doorgaat.
Maar goed we moeten dus nu opnieuw op zoek. Dus lees je deze blog en ken je iemand met een leuk stukje grond in de omgeving van Zwartsluis, laat het ons dan gerust weten.

Een tijdje geleden sprak ik een boer uit de omgeving en die had er wel oren na om en paar Tiny housen op zijn land te hebben. Ook hoorde ik via via dat er een andere boer is die hier wel oren naar heeft.
Komend jaar deze boeren maar eens bezoeken en kijken wat de mogelijkheden zijn.
Ondertussen houd onze tussen persoon bij de gemeente ook zijn oren en ogen open.

Winter in de camper.

Vorige week was het een paar dagen winters weer en werden we s morgens wakker in een mooie berijpte wereld.
Ook Mimi onze poes heeft genoten van de kou.
We hebben ondertussen geëxperimenteerd met de vloerverwarming en die doet het prima.
Daarnaast hebben we een nieuw gasflessen systeem aangeschaft en verwarmen  bij op LPG/gas en dat is heerlijk.
In de blog van 7 dec. schreef ik dat we er over nadachten om de cabine af te sluiten omdat hier heel veel koude vandaan komt. We hadden echter nog een kleine elektrisch met thermische olie gevulde kachel en die staan nu op de laagste stand(stand 1) in de cabine.

Oliekachel.

Wat is een elektrisch met thermische olie kachel en hoe werkt het.

Een olieradiator is een elektrische radiator die gevuld is met olie die opgewarmd wordt en door buizen vloeit om een ruimte te verwarmen. Je kunt deze radiatoren gebruiken als bijverwarming om een bepaalde ruimte te verwarmen. Een olie radiator werkt op minerale olie die afkomstig is van de gefractioneerde distillatie van ruwe aardolie. I
Waarom zou je een olieradiator gebruiken!!!!
Een olieradiator warmt tegenover andere bijverwarming traag op, maar is wel efficiënt om een ruimte langdurig warm te houden. Een groot voordeel hiervan is dat de lucht niet droog wordt. Bovendien geeft hij nog veel warmte af als hij al afslaat

Familie bezoek.

Zoals ik in de blog van 7 dec. schreef vieren we 28 pas Sinterklaas. 
Maandag 20 dec. arriveerde mijn zwager aan het eind van de middag bij mijn ouder, we hebben heerlijk samen gegeten.
Dinsdag is hij bij mijn schoonvader geweest en kwam hij onze camper even bekijken en s'avonds hebben we weer samen gegeten. We hebben de zakken met Sinterklaas cadeaus omgeruild en vanmorgen vroeg is hij met mijn nichtje/zijn dochter weer naar Noorwegen onderweg gegaan.
Dinsdag 28 Dec. kregen we bezoek uit Amerika van mijn nichtje en haar man, die naar 2 jaar ook voor het eerst eindelijk weer in Nederland zijn om Kerst met hun familie te kunnen vieren.
Mijn nichtje had een dikke trui aan gedaan, want had ze tegen haar man gezegd in de camper zal het vast niet al te warm zijn. Ik had ondertussen de kachel al uitgezet en we hebben uiteindelijk ook 1 van de dakluiken opengezet, zo warm was het.
Lieve Frank en Marjolein, hartelijk dank voor jullie gezellige bezoek.

Kerst vieren.

Kerst 2021 was niet wat we gepland hadden , maar desondanks erg gezellig.
1ste kerstdag zijn we na kerktijd eerst even samen naar mijn schoonvader gegaan en hebben gezellig met hem koffie gedronken met wat lekkers er bij.
Daarna zijn we naar mijn ouders gegaan en in de loop van de middag kwam onze oudste Natalja met vriend Tom.
We hebben Ticket to ride gespeeld en daarna hebben we heerlijk samen gegourmet.
2de Kerstdag kwamen Sven en Boudicca (Sven is onze middelste) en hebben we een fantastische 7 gangen menu van uitgekookt(van Marle) uit kampen gegeten.
Na het eten hebben we Carcassonne gespeeld, leuk spel had ik nog niet eerder gespeeld.
En toen was de kerst al weer voorbij.
Met onze jongste Demi en haar vriend Bram vieren samen met ons Sinterklaas bij mijn ouders en zo hebben tijdens de feestdagen alle kids weer gezien, gesproken en geknuffeld.

28 Dec. Sinterklaas vieren.

28 December was het weer zo ver en hebben we Sinterklaas gevierd. Dit jaar op 3 verschillende locatie.
Robbert en ik zaten met onze jongste Demi en haar vriend Bram bij mij ouders.
Onze middelste Sven zat met zijn vriendin Boudicca bij onze oudste Natalja en haar vriend Tom in Zwolle.
En de rest van de fam. Mijn Zwager Jeroen, mijn zusje Susan en hun kinderen Gunilla en Mika in Olden in Noorwegen.
Via Teams hadden we contact met elkaar en pakten we om de beurt een cadeau uit de zak.
Er waren weer heel wat mooi gedichten en surprises gemaakt.
We begonnen de avond om ongeveer 18.30 en waren rond 22.45 klaar met uitpakken en gedichten lezen.
Het was weer enorm gezellig, al hoop ik dat we volgend jaar weer echt bij elkaar kunnen zijn.
Hier onder een impressie van een aantal surprises.
De eerste 3 zijn van de creatie die mijn vader gemaakt heeft.

                 

                            Zo dit was het weer voor deze keer.

Wij hopen dat jullie allemaal gezegende Kerstdagen mochten vieren,
            en wensen jullie een gezond en liefdevol 2022 toe.

                                        De Mosmannetjes
                                        Robbert en Esther